Technische info

Home | Technische info Wij willen u zo goed mogelijk helpen bij het vinden van de juiste katalysator, roetfilter of spruitstuk. Soms kan het zijn dat het probleem zich niet in de katalysator bevindt, maar elders in de auto. Om hier zeker van te zijn, geven wij u graag een aantal tips bij het vervangen van een katalysator of roetfilter.

Technische info

Wij willen u zo goed mogelijk helpen bij het vinden van de juiste katalysator, roetfilter of spruitstuk. Soms kan het zijn dat het probleem zich niet in de katalysator bevindt, maar elders in de auto. Om hier zeker van te zijn, geven wij u graag een aantal tips bij het vervangen van een katalysator of roetfilter.
 
Belangrijk om te weten over het vervangen van een katalysator:
  • Een katalysator werkt alleen goed wanneer het verbrandingssyteem verloopt volgens de fabrieksspecificaties
  • Eén van de belangrijkste redenen om een katalysator te vervangen is een kapot onderdeel zoals een bobine of een ontstekingsmoduul
  • Een rammelende katalysator wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een ontploffing in de katalysator van onverbrande brandstof
 
Nakijken en/ of vervangen vóór montage nieuwe katalysator:
Olie en oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Injectors testen
Compressie testen
LPG systeem checken
Startmotor en accu controleren
Motormanagement controleren
Checken of de motor olie verbruikt
Koppakking checken
Controle werking andere katalysatoren (bij systeem met meerdere kats)
Controle Lambda-sensoren
Controle brandstoffilter
Voer viergas meting uit
Gebruik geen uitlaatpasta bij montage katalysator
 
Voor een goed werkend systeem dient u deze volledige controle uit te voeren. Kunt u deze
controle niet overleggen, dan vervalt eventuele garantie.
 
Heeft u vragen over het vervangen van de katalysator? Onze specialisten staat u graag te
woord. Bel +31 (0) 252 226 626.
 
Belangrijk om te weten over het roetfilter:
  • Een roetfilter is enkel een tijdelijke opslag van roet!
  • Een roetfilter dient met een vereiste frequentie geregenereerd worden
  • Bij verstoring van deze regeneratie loopt het roetfilter vol, dit lijd op zeer korte termijn tot een verhoogde tegendruk. Gevolg in deze is verhoogd brandstofverbruik en vermogensverlies, tevens kan dit leiden tot ernstige motorschade
  • Een roetfilter is nooit de oorzaak van een verhoogde tegendruk, oorzaak is de vervuilingsgraad welke veroorzaakt wordt door een fout in het systeem. Deze fout dient verholpen te worden voordat een nieuw roetfilter gemonteerd wordt
  • Een roetfilter kan bij niet juist handelen volledig verloren gaan
 
Nakijken en/of vervangen vóór montage nieuw roetfilter:
Olie en oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Verstuivers testen
Compressie testen
Gloeibougies vervangen
Motormanagement controleren
Roetfilter additief (bijvoorbeeld Eolys) type en niveau checken
Checken of de motor olie verbruikt
Koppakking checken
Controle volledige regeneratie roetfiltersysteem
Controle werking katalysator
Controle lambdasensoren
Controle EGR-kleppen
Voer viergas meting uit
Gebruik geen uitlaatpasta bij montage roetfilter
 
Voor een goed werkend systeem dient u deze volledige controle uit te voeren. Kunt u deze
controle niet overleggen, dan vervalt eventuele garantie.
 
Heeft u vragen over het vervangen van het roetfilter? Onze specialisten staat u graag te
woord. Bel +31 (0) 252 226 626.

Uitloggen
Deze website gebruikt cookies

Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze website en services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.